Sääherkän lajin MM-kilpailut vaativat tuekseen sääpalveluja

Lopen Räyskälän lentokeskuksessa järjestettiin purjelennon maailmanmestaruuskilpailut 22.6. - 6.7.2014. MM-kilpailuja tässä lajissa järjestetään Suomessa harvakseltaan, edellisen kerran vuonna 1976. Kilpailun organisaatio otti yhteyttä Ilmatieteen laitokseen helmikuussa 2014 sääpalveluiden järjestämisestä, jolloin päätimme tarjota sen Räyskälän MM-kilpailuihin. Halusimme antaa kilpailuorganisaatiolle parhaan mahdollisen tuen tärkeän ja sääherkän kilpailun järjestämisessä.

Purjelennon MM-kilpailuja varten Ilmatieteen laitoksella käynnistettiin lukuisia pieniä kehitysprojekteja. Näitä olivat esimerkiksi

  • Meteorologin työasemaohjelmistoihin ja kilpailuja varten räätälöityihin asiakastuotteisiin lisättiin ilmailun karttapohjia. Tästä on esimerkki kuvassa 1, jossa ilmatila-alueet näkyvät monikulmioina.
  • Tietoliikenneyhteyksiä kohennettiin Ilmatieteen laitoksen tietoaineistojen etäkäyttöä varten.
  • Jokioisten observatoriossa tehtiin ylimääräinen ilmakehän lämpötila-, kosteus-, ja tuuliluotaus kilpailuja varten.

 

Kuva 1. Satelliittikuva Etelä-Suomesta 27.6.2014 klo 09:45 UTC (12:45 Suomen aikaa). Lentopaikkoja on merkitty karttaan vaaleanpunaisilla pisteillä. Räyskälä on kuvan keskivaiheilla. Valkeat alueet ovat pilviä, vihertävät alueet maata ja siniset sisävesistöjä tai merialueita. Mustat ja punaiset monikulmiot ovat ilmatila-alueita.

Sääpalvelutoimisto pienoiskoossa palveli kilpailupaikalla

Koko kilpailuiden ajan paikalla oli Ilmatieteen laitoksen meteorologi, jolla oli saatavilla kaikki jokapäiväisessä ennustustyössä käytettävät työkalut ja ohjelmistot. Käytännössä kilpailujen aikana Räyskälässä oli siis pieni Ilmatieteen laitoksen sääpalvelutoimisto.

Tätä varten tehtyä kehitystyötä on hyödynnetty myös kilpailuiden jälkeen. Esimerkiksi työasemaohjelmistoihin asennetut karttapohjat ovat lentosääpäivystäjien käytössä edelleen (kuva 1).

Kilpailuiden aikana Ilmatieteen laitoksen meteorologi auttoi kilpailunjohtoa parhaansa mukaan. Ensisijaisena tavoitteena oli, että lentotoiminta on turvallista. Lisäksi säätietojen avulla kilpailuille varattu aika pyrittiin hyödyntämään tehokkaasti lentotoimintaan.

Kilpailuiden meteorologi teki säämateriaalit lentäjien ja avustavan henkilökunnan käyttöön sekä piti sääbriiffauksen kilpailuiden aamubriefingissä, joka oli joka päivä kello 10. Tämän lisäksi lentäjille jaettiin osana sääpalvelua Räyskälän aikapoikkileikkaustuote ja tekstimuotoinen ennuste päivittäin.

 

Kuva 2 Purjekone kaartelemassa termiikissä. Termiikin paljastava kumpupilvi näkyy tummana kuvan yläosassa. Kuva: Pekka Ylipaavalniemi.

Sääennusteet apuna kilpailutehtävien suunnittelussa ja kiitoteiden valinnassa

Sääennusteita tarvittiin etenkin kilpailutehtävien suunnitteluun. Tehtävät suunniteltiin vallitsevat ja ennustetut olosuhteet huomioon ottaen sellaisiksi, että ne olivat riittävän vaikeita MM-kilpailuiden taitaville lentäjille. Toisaalta tehtävät eivät saaneet olla liian hankalia, jotta mahdollisimman moni lentäjä pystyi lentämään tehtävän läpi lähdöstä maaliin, ja palaamaan tehtävän jälkeen turvallisesti Räyskälään. Vaikeimpina lentopäivinä näin ei aina tapahtunut, vaan vaativissa sääolosuhteissa osa lentäjistä joutui keskeyttämään tehtävän suorittamisen ja joko tekemään maastolaskun pellolle tai palaamaan Räyskälään apumoottorin avulla.

Haastava tehtävä onnistuneiden kilpailutehtävien luomiseksi vaatii tietämystä sekä meteorologiasta että purjelentämisestä. Räyskälän MM-kilpailuissa nämä kaksi asiaa onnekkaasti yhdistyivät yhdessä henkilössä eli kilpailuiden johtajassa, joka on ammatiltaan meteorologi ja myös kokenut kilpapurjelentäjä. Tämä helpotti paljon meteorologin ja kilpailujohtajan välistä kommunikointia.

Sääennusteita hyödynnettiin myös kiitotien valinnassa, johon ennustettu tuulen suunta ja nopeus suuresti vaikuttavat. Tuulitiedon perusteella kilpailujohto yhdessä hinauslentäjien kanssa valitsi käytettävän kiitotien. Lentoonlähtö pyritään mahdollisuuksien mukaan tekemään vastatuulen, mikä lyhentää lentoonlähtöön vaadittavaa matkaa ja edistää turvallisuutta.

Kilpailut onnistuivat myös sääpalveluiden osalta

Kilpailuille oli varattu yhteensä 14 kilpailupäivää. Purjelentäminen onnistui kilpailuviikoille sattuneista haasteellisista sääolosuhteista huolimatta seitsemänä päivänä. MM-kilpailusäännöt edellyttävät vähintään neljää kilpailupäivää, joten kilpailuissa voitiin jakaa maailmanmestaruustittelit kaikissa luokissa.

Räyskälän MM-kilpailuissa kilpailtiin kolmessa purjekoneluokassa; kerholuokassa, vakioluokassa ja 20 metrin -luokassa. Parikilpailuna lennettävässä 20 m –luokassa suomalaiset menestyivät hienosti lentäjäkaksikko Antti Lehdon ja Nikke Luukkasen sijoittuessa hopealle.

Ilmatieteen laitoksen mukanaolo Räyskälässä osoitti jälleen, miten tärkeää on toimia yhteistyössä asiakkaan kanssa, jolloin tämä pystyy hyödyntämään sääpalvelua mahdollisimman tehokkaasti omassa toiminnassaan.