Älyliikenne lisää turvallisuutta

Edellä kuvattu oli täysin fiktiivinen tarina, vaikka se voisi olla tapahtuma menneeltä tai tulevalta talvelta. Älyliikenne on tällä hetkellä murroksessa ja uusia liikenteen mobiilisovelluksia ilmestyy applikaatiomyymälöihin, jos nyt ei aivan päivittäin niin lähes viikoittain. Sovellukset tulevat toivottavasti helpottamaan tielläliikkujien arkea, mutta ennen kaikkea toivoisin niiden parantavan tavalla tai toisella tieturvallisuutta. Toisaalta, jos ajoneuvon kuljettajalla täytyy olla useampia eri laitteita käytössä ajaessaan, se ei välttämättä paranna ajoturvallisuutta. Tarvittaisiin siis jonkinlainen "superapplikaatio", jossa olisi kaikki toiminnot samassa paketissa.

Jos taas järjestelmä olisi integroitu valmiiksi auton omiin laitteisiin, ei tarvittaisi ylimääräisiä vempaimia peittämään kuskin näkökenttää, eikä auton ohjaamossa pyörisi irtonaisia laitteita. Tällaisen ratkaisun tuottaa Ilmatieteen laitoksen pitkäaikainen asiakas Mediamobile, joka tarjoaa V-Traffic -palvelua autojen omiin navigaatiojärjestelmiin. Palvelu tuottaa reaaliaikaista tietoa muun muassa liikenneruuhkista ja tieliikenneonnettomuuksista pääosin RDS-TMC kanavan kautta.

Palvelun keskeisenä sisältönä näyttöruudulle tuodaan myös Ilmatieteen laitoksen keliennusteeseen perustuvia kelivaroituksia, joissa pyritään pureutumaan erittäin vaarallisiin keliolosuhteisiin ja yllättäviin muutoksiin ajokelissä. Ilmatieteen laitos on tuottanut kyseistä keliennusteeseen perustuvaa VARO-palvelua jo lähes kymmenen vuoden ajan Mediamobilen käyttöön.

 

Kelivaroitus voidaan tuottaa joko erilliseen tai autoon integroituun navigaatiolaitteeseen. Lähde: Garmin.

Tällä hetkellä näitä kelihuomautuksia ja muuta liikenteen tukitietoa voi nähdä yli kymmenen Suomessa myytävän automerkin navigaattoreissa V-Traffic -palvelun nimellä. Viimeisen vuoden aikana Suomessa on myyty yli 16 000 kyseisellä palvelulla varustettua autoa, kertoo Matti Seimola Mediamobilelta. Palvelu on toiminnassa ajoneuvoissa niiden koko elinkaaren ajan. Järjestelmän keskeisimpinä etuina ovat lisääntynyt tietoisuus sekä reagointiaika kuljettajalle muuttuviin ajo-olosuhteisiin, Seimola toteaa. RDS-TMC tekniikka ei myöskään ole häiriöherkkä eikä riippuvainen mobiiliverkon kattavuudesta tai paikallisesta kapasiteetista, vaan tieto tavoittaa kuljettajan lähes aina ja kaikkialla, missä radiokin kuuluu.

Liikenteen tukitieto käyttöön myös vanhoihin autoihin

Suomen autokannan uusiutuminen on kuitenkin Euroopan hitaimpien joukossa, joten integroitujen järjestelmien yleistyminen on lähes yksinomaan autojen luonnollisen kehitystrendien varassa. Vanhempien autojen osalta ratkaisuna ovat erillisnavigaattorit, joista muutamilla laitetoimittajilla onkin palvelu käytössään. V-Traffic -palvelusta pääsee toki hyötymään mobiilisovelluksenkin avulla, vaikka valtaosa hyödyntääkin pitkälti Mediamobilen perinteistä TMC-tekniikkaa. Jatkosuunnitelmia palvelun kehityksestä on käynnissä ja tämän toivotaan parantavan turvallisuutta tien päällä edelleen, juuri niin kuin alkuosan tekstissäkin kävi. Seimolalle tarinan tilanne on hyvinkin tutun kuuloinen. Kun hän reissaa autollaan ristiin rastiin talvisia Suomen teitä, kuuluu hänenkin navigaattoristaan silloin tällöin varoitussignaali. Silloin on parasta nostaa hieman kaasujalkaa, ottaa tukevampi ote ratista ja varautua siihen, mitä on tulossa.